مصريون يردون على #انزل_شارك_صوتك_هيفرق: اوعى تنزل المسرحية

مشاهدة
أخر تحديث : mercredi 31 janvier 2018 - 10:26
مصريون يردون على #انزل_شارك_صوتك_هيفرق: اوعى تنزل المسرحية

دشنت كتائب الرئيس المصري الإلكترونية عقب إعلان « الحركة المدنية المصرية » مقاطعة الانتخابات الرئاسية، وسم « #انزل_شارك_صوتك_هيفرق »، كمحاولة للرد على دعوات المقاطعة التي تملأ مواقع التواصل.


وتربع الوسم قمة قائمة الأكثر تداولاً، بعد الحرب التي شنها معارضو السيسي عليه، سواء بالهجوم والسخرية، أو بالردود القوية، على حسابات الكتائب المعروفة.
ولقيت تغريدة البرلماني محمد أبوحامد المحسوب على الكتائب، هجوماً واسعاً عليها، بعد أن قال فيها: « ‏يجب أن نعلم جميعاً أن المشاركة الشعبية في الانتخابات الرئاسية القادمة وبأعداد ضخمة لا تقل حتميتها وتأثيرها على مستقبل مصر وشعبها عن مشاركة الشعب في ثورة 30 يونيو 2013، بل إنها سوف ترسخ إرادة الشعب التي عبر عنها بيان 3 يوليو وما نتج عنه. #انزل_شارك_صوتك_هيفرق ».
وردّ عليه مصطفى علي: « ‏‎متقلقش على مستقبل البلد لازم تقلق علي مستقبلك عشان المستقبل اللي جاي مش هايبقى فيه أمثالك »، وهاجمه تامر قائلاً: « ‏‎نفسي كده تبقى راجل وتنزل الأحياء الشعبية، بلاش الأحياء انزل حوالين بيتك بس ادعو الناس للانتخابات وشوف رد فعلها ».


وتوجه وضاح سالم له بسؤال: « ‏‎أنا عايز أقولك كلمة بس مش وقته قولي بس ماسكين عليك ايه لأن بصراحة أنا متابع كويس ليك من 2011 وبصراحة تغيير في كلامك دا ملوش غير معنى واحد ماسكين عليك حاجة؟ ».
وغردت كبيرة الكتائب سارة فهمي: « ‏‎#انزل_شارك_صوتك_هيفرق، صوتك هو الخدمة اللي هتقدمها لبلدك، صوتك هو اللي بيحدد مصيرك ومصيرنا ومستقبل بلدنا، صوتك هو رايك .. هو قرارك .. هو اختيارك.. لازم تشارك صوتك.. أكيد أكيد أكيد هيفرق كتير ». وردت عليها « بنت مصرية »: « ‏‎قليل من الاحترام لعقولنا صحيح اللي اختشوا ماتوا »، وقال لها فوزي: « ‏‎أزاى بس صوتي هيفرق معاكم واحنا مش فارقين معاكم يا بلد مطبلاتية ».
وسألها « دنتال مان »: « ‏‎بذمتك أنت مصدقة اللي أنت كاتباه ده؟ »، في حين نشرت سما صورة مقارنة بين انتخابات 2012 بمرشحيها، وانتخابات 2018 بمرشح و »خرونج »، وقالت: « ‏الفرق بين انتخابات الثورة وانتخابات السيسي المنقلب، #انزل_شارك_صوتك_هيفرق ».

وشاركت « بنت الثورة » في الوسم بالهجوم قائلة: « #انزل_شارك_صوتك_هيفرق، ده كان زمان قبل ما تدوس الدبابة على صوتي، دلوقتي أوعى تنزل يوم المسرحية، جهز أكلك وكل احتياجاتك قبل يوم المهزلة، تضامن مع المعتقلين واوعى تنزل عشان تفضحهم أمام العالم، #انقذوا_معتقلي_الحرية ». بدوره، كتب « مغرد صعيدي »: « المشكلة مش إنكم لجان للسيسي، المشكلة أن العالم كله عارف أن المصريين نزلوا أكتر من خمس مرات والدبابة فرمت أصواتهم #انزل_شارك_صوتك_هيفرق ».

وذكر عصام حمدان بحال البسطاء: « #انزل_شارك_صوتك_هيفرق، بالله عليكم هيفرق في ايه دي انتخابات حرام عليكم وفروا فلوسها للغلابة، ولا الغلابة ملهمش نصيب البلد بتاعتكم حسبنا الله ونعم الوكيل ». ولخص محمد عبد التواب حال مصر السيسي: « #انزل_شارك_صوتك_هيفرق، الدين لله، والوطن النظام، والمناصب لأبناء النظام، والفلوس للراقصات، والوطنية والفقر للشعب..! ».

القاهرة ــ أحمد عزب/العربي الجديد

رابط مختصر

أضـف تـعـلـيق 0 تـعـلـيـقـات

* الإسم
* البريد الألكتروني
* حقل مطلوب

البريد الالكتروني لن يتم نشره في الموقع

شروط النشر:

عدم الإساءة للكاتب أو للأشخاص أو للمقدسات أو مهاجمة الأديان أو الذات الالهية. والابتعاد عن التحريض الطائفي والعنصري والشتائم.

ان كل ما يندرج ضمن تعليقات القرّاء لا يعبّر بأي شكل من الأشكال عن آراء اسرة Free Opinions | فضاء الآراء الالكترونية وهي تلزم بمضمونها كاتبها حصرياً.